PazzUp - De Machinist

Stuurloos, machteloos

Interview met een machinist

Machinist Sander van de Berg zit al 25 jaar op de trein. Eén les heeft hij wel geleerd. Hij komt bij een ongeluk zijn cabine niet uit. "Collega’s die na een aanrijding gaan kijken komen er soms nooit meer bovenop."

Zie je veel gevaarlijk gedrag?

"Niet dagelijks, maar het komt regelmatig voor. Het varieert van spelende kinderen langs het spoor tot jongeren die spelletjes doen bij overwegen. Je kent het wel: wie durft er op het laatste moment toch nog even snel voor een trein langs te glippen."

Wat is het ergste wat je hebt meegemaakt?

"Het is iedere keer weer verschrikkelijk. Ik heb zes aanrijdingen meegemaakt. Zowel met auto’s als met mensen."

Hoe gebeuren de meeste ongelukken?

"Door onoplettendheid. Bij een overweg waar geen knipperlichten staan, zijn er altijd mensen die toch nog gauw oversteken. Het kan nog wel even, denken ze, terwijl de trein ook bij een overweg met 130 kilometer per uur voorbijraast."

Verkeerd inschatten

“Mensen schatten de snelheid vaak verkeerd in. Je bent er sneller dan zij denken en de remweg van een trein is lang. Zo gauw je die klap hoort, weet je dat het is gebeurd. Het maakt daarbij niet uit of het een intercity of een sprinter is. Ze kunnen allebei net zo hard."

Hoe beleeft een machinist een aanrijding?

"Als er iets gebeurt, ga ik echt de cabine niet uit. Daar is de conducteur gelukkig voor. Ik zie en hoor in een flits de eerste klap, ik stop de trein en draai mijn stoel om. Ze komen me maar halen. Ik ben daar gelukkig heel makkelijk in, want daardoor lig ik er niet jaren wakker van. Er zijn collega’s die wel met de conducteur gaan kijken. Sommigen komen daar nooit over heen. Ik ga niet eens kijken en ben al een paar dagen flink over de rooie. Je bent als machinist op dat moment gewoon onderdeel van een moordmachine. Vergis je niet, want dat is het."

Snap je het gedrag van jongeren?

"Veel jongeren weten niet waar ze mee bezig zijn. Ze begrijpen niet dat een trein die 130 kilometer per uur rijdt bijna een kilometer nodig heeft om stil te staan. Levensgevaarlijk. Bij een auto trap je op de rem of geef je een ruk aan het stuur. Dat kan je met een trein wel vergeten."
© copyright prorail 2017 Colofon Disclaimer